Scoren met klantvriendelijke sale

De promotiedruk binnen de moderetail is ongekend hoog en de volumes staan onder serieuze druk. Toch geeft de uitverkoop de retailer ook in deze tijden mogelijkheden om de consument over de streep te trekken. De consument geeft immers aan (extra) aankopen te doen in de aankomende uitverkoopperiode, zo blijkt uit de eerder deze maand verschenen sectorupdate van ABN Amro (trendrapportretail-Ingrijpende-effecten-uitverkoop-op-modebranche).

Het sectorrapport van ABN laat zien dat de volume- en prijsontwikkelingen drastische ontwikkelingen doormaken (in Q1 van 2013 daalden de volumes met 10,2% ten opzichte van Q1 in 2012). Het mag geen verrassing zijn dat de uitverkoop-wildgroei de fashionbranche de das omdoet. Moderetailend Nederland schreeuwt om vaste uitverkoopperiodes; momenteel houdt bijna 40% van de consumenten de hand op de knip tot er weer een uitverkoop in zicht komt. Toch bieden deze periodes van lage marges ook kansen. 48% van de consumenten zegt namelijk meer kleding te kopen als het uitverkoop is. Het merendeel van de consumenten geeft bovendien aan trouw te blijven aan de eigen winkels tijdens de uitverkoop.

Klantvriendelijkheid
Wel geeft de consument aan dat er tijdens de uitverkoop nog veel verbetermogelijkheden zijn voor winkels. Winkels zijn in deze periode vaak rommelig en gezochte producten vaak onvindbaar, aldus de consument. Goed opgeleide en enthousiaste medewerkers kunnen op dit vlak duidelijk het verschil maken. Deskundige en klantvriendelijke medewerkers hebben volgens het sectorrapport van ABN het grootste effect ten aanzien van klanttevredenheid en klantloyaliteit.