online shopping

Naakt shoppen met de feestdagen

Waarom online winkelen zo fijn is? Nou omdat je dat in je pyjama kan doen. Of in je ondergoed. Of helemaal naakt. Verbaasd? Uit mondiaal onderzoek van betaaloplossingaanbieder PayPal vormt dit gezamenlijk voor 60% de belangrijkste reden om online te shoppen in de periode rond de feestdagen.

Prijsvergelijken, multitasken en eten tijdens het winkelen zijn wereldwijd veelgenoemde voordelen van online winkelen. Amerikanen houden er nog een aantal andere redenen op na: tv kunnen kijken (34%), winkelen in pyjama (33%) of alcohol drinken tijdens het shoppen (15%) bijvoorbeeld. En dus de enigszins excentrieke reden: 11% vind het fijn naakt te kunnen winkelen.

Impact op retail
PayPal hield het onderzoek naar online en offline shoppen om in kaart te brengen in welke mate het shopgedrag rond ‘Holiday Season’ wordt beïnvloed. De lange rijen bij de kassa’s rond de feestdagen veroorzaken acute stress en frustratie, zo blijkt. Drukte, voordringers en chagrijnige kassamedewerkers dwingen de consument volgens het onderzoek van PayPal eerder tot online shoppen. Het ontlopen van de drukte is voor 40% van de consumenten een reden om online te gaan winkelen en de helft van de consumenten heeft daarom alvast eerder dit jaar iets gekocht. In totaal gaf 81% van de ondervraagde consumenten aan dit jaar een deel van hun inkopen via telefoon, tablet of pc te doen. Voor een kwart is dat de tegelijkertijd ook de eerste keer. Dit betekent ook dat retailers het zich niet meer kunnen permitteren om slechts via één website en winkel te verkopen, maar dat er meer vanuit een omnichannel-model gewerkt moet worden.