top10-instagram

Modemerken scoren enorm op Instagram

Het Amerikaanse bedrijf Nitrogram 50 houdt de statistieken bij van de online Photo sharing-app Instagram. Uit de actuele rankings blijkt dat de Top 10 wordt gedomineerd door modemerken.

Instagram (sinds vorig jaar overgenomen door Facebook, red.) heeft sinds de oprichting in 2011 zo’n 150 miljoen maandelijkse gebruikers die inspiratie opdoen en delen via de app. In de Top 50 van Nitrogram 50 worden de populairste merken van Instagram weergegeven. Er wordt daarbij gekeken naar het aantal volgers en de posts van een merk die gedeeld worden door gebruikers van deze social media-vorm. Maar liefst acht van de tien plekken in de Top 10 worden ingenomen door modemerken. Sportmodemerk Nike staat op 1. De derde tot en met de zevende plek in de Top 10 populairste merken worden ingenomen door respectievelijk Forever 21, Adidas, Topshop, Victoria’s Secret en Vans. Na één niet-modemerk sluiten Michael Kors en Converse ‘de digitale hekken’ van de lijst. En het houdt niet op bij de eerste tien plekken. Gucci, Zara, H&M, Louis Vuitton, Sephora, Louboutin, Marc Jacobs – noem alle grootheden maar op – zijn ook vertegenwoordigd in de totale Top 50.

Omnichannel -strategie
Het is duidelijk: modemerken die hun doelgroep op een andere manier willen bereiken dan de traditionele kanalen, doen er goed aan hun digitale gezicht op Instagram te laten zien. Het bewijst ook maar weer eens hoe belangrijk en effectief een goede omnichannel-strategie voor de (mode)retail is. Ter verduidelijking: iIn een omnichannel-strategie worden verschillende kanalen, waaronder de fysieke winkel, online en social media, geïntegreerd. De Nitrogram 50 is overigens ook handig om een merk te benchmarken ten opzichte van de concurrentie.