marktkraam

BLOG: Marktkooplui VM’ers pur sang

De markt…van alle markten thuis! Jaja, als klein meisje keek ik iedere zaterdagochtend, aan de hand van mams, mijn ogen uit op de Edese markt. Het was er ouderwets gezellig, er hing een ons-kent-ons sfeer en ik maakte standaard met iedereen een praatje. Van de kaasboer tot aan de bloemist en de groenteman, niets was te gek. Tegenwoordig ga ik nog steeds met veel plezier naar de markt. Heus inspirerend!

Feit: marktkooplui zijn een kei in visual merchandising (een logische en overzichtelijke opstelling van de winkelproducten, red.). Fraai uitgestald fruit, rijkelijk versierde warme wafels – die je in de verte al ruikt – en megagrote kartonnen borden waar de verkoopprijzen opstaan. Enkele voorbeelden van slimme visual merchandisingacties. En negen van de tien keer is hier niet eens vooraf over nagedacht.

Rondje Albert Cuyp visual-merchandising-markt
Het is woensdag, het is opgehouden met regenen en ik snak naar vers fruit. Hup, op de fiets naar Zuid. Na een hevig gevecht met mijn fietsslot loop ik 10 dikke minuten later eenman over de Albert Cuyp in Amsterdam. Al snel heb ik mijn vaste fruitkraampje in het vizier. Maar ik besluit het net iets anders aan te pakken: ik ga eerst de toerist uithangen en gewoon rondsnuffelen. Zo loop ik langs visboer Jan, waar ik gratis en voor niks een hele haring mag proeven. Slim, weten is proeven. En ter plekke, omdat ik m’n oog laat vallen op de heerlijk uitziende makreel, verander ik het menu voor het avondeten van aardappels met vlees en dopertwen en wortels; naar (je raadt het al) makreel, rijst en wokgroenten. Just saying 😉.

kaaskraam-marktImpulsieve aankopen
Gewapend met makreel snel ik mij naar het kraampje met make-up , haaraccessoires en nagellak.
Deze stand heeft iets weg van een winkel (?). Er is een duidelijke zichtlijn tussen de producten en er is zelfs een looppad (denk aan: pijlen op de grond) uitgestippeld. Ook al kwam ik hier slechts voor twee, drie, hooguit vijf potjes nagellak, ik sta uiteindelijk toch echt met acht nagellakjes, haarborstel, wimperkruller en föhn in de rij om te betalen. Grrr. Vanwege de routing ben ik er ingetrapt. Ik heb veel meer gekocht dan ik had verwacht, berekend en stiekem gehoopt. Impulsieve aankopen of niet, ik ben schuldig. Ik heb mij laten verleiden tot deze extra aankopen.

Helaas moet ik jullie vragen om het kraampje, ter hoogte van de Eerste van der Helststraat (tip!) in Amsterdam, ooit zelf te bezoeken. Ik werd namelijk, zoals het een echte winkel betaamt, vriendelijk verzocht geen foto’s te maken.

– Tekst: Gina Pessulima

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij
het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.