saint basics

INTERVIEW: schoon ondergoed zit beter

Wie ‘Duurzaamste merken van Nederland’ zegt, zal al gauw een rits grote a-merken opnoemen. Toch is het enige modemerk dat al twee jaar op rij in de Top 10 is doorgedrongen een relatief kleine speler: Saint Basics. Niet zo gek dat Visual Movement in haar zoektocht naar inspirerende, duurzame modemerken bij dit ondergoedmerk uitkwam. Tijd voor een kijkje achter de schermen.

In de Top 10 Duurzaamste Merken van Nederland kom je niet zomaar, daar gaat heel wat aan vooraf. Eind 2008 liepen ze al met het idee, in 2009 waren ze bij Saint Basics zover om een collectie te produceren. Bij dit jonge merk denken ze dat ondergoed beter kan. En ‘schoner’. “Het is onze missie om mensen te voorzien van cleaner underwear.” Aan het woord is Peter van Akkeren, oprichter en directeur van Saint Basics. “In 2010 zijn we uiteindelijk de markt op gegaan, na een jaar van voorbereiding. Dat jaar hebben we onder andere gebruikt voor het opzetten van een eigen duurzame keten.”

Cleaner underwearmode retailer
Marketingtechnisch combineren ondergoed en duurzaamheid lekker; er zijn heel wat mooie slogans met dubbele betekenis te bedenken. Bij Saint Bascis maken ze daar dankbaar gebruik van. ‘Cleaner underwear’ heet de campagne waarmee het merk aandacht vraagt voor duurzaam geproduceerd ondergoed. “Onze producten zijn vrij van ‘alle vuiligheid’ die normaal in ondergoed zit.” Van Akkeren doelt op pesticiden, kinderarbeid, et cetera. Gedreven door de opwinding vanuit de samenleving over hoe kleding gemaakt wordt, dacht Saint Basics dat het ook anders moest kunnen. “Een gemiddelde boxer van 25 euro wordt voor een habbekrats gemaakt. Vaak komt daar kinderarbeid aan te pas.” Verontwaardiging is echter niet te vermarkten en dus werd er een duidelijke toegevoegde waarde gecreëerd, een veel betere basis. “Duurzaamheid is ook niet de boodschap waar we voor willen gaan. Het moet gaan over iets wat beter, fijner en prettiger is, daar gaan we steeds meer de nadruk opleggen, eco moet daarbij de nieuwe standaard worden.”

peter van akkerenIndia: meer dan sweatshops
“We hebben eerst een luxe keten opgezet in India. Wat mensen niet moeten vergeten”, benadrukt Van Akkeren, “is dat de kledingproductie-industrie in India niet alleen bestaat uit sweatshops, maar India ook hele moderne bedrijven heeft die aan onze standaard voldoen. Voor het sourcen van katoen kwamen we uit bij een community van kleine boeren in Indiore (India), die net waren overgestapt op biologisch. Dat is nogal niet wat, hun levensstandaard hangt daar vanaf. De grond moet namelijk eerst 3 jaar ontgiften.” De volledige – overzichtelijke – keten van Saint Basics bestaat uit boeren, de spinnerij en het verfhuis. “Het atelier in Dhaka (Bangladesh) waar onze basics worden gemaakt is GOTS-gecertificeerd. Deze certificering is hoofdzakelijk gericht op zaken als chemie, technische kwaliteit en sociale aspecten, zoals uitbuiting van het personeel. Elke batch die gemaakt wordt krijgt een controlenummer, wat tracking & tracing mogelijk maakt.”

Verpakkingsmateriaal reduceren
Vanwege de lange productietijden voelde Saint Basics zich uiteindelijk genoodzaakt Bangladesh te verruilen voor Izmir (Turkije). “Door onze beperkte schaalgrootte kwamen we achter aan de lijst en een productietijd van 8 maanden is gewoon te lang. Bovendien duurt verschepen vanuit Turkije slechts 1 week in plaats van 6.” Van Akkeren vervolgt: “Het katoen is ook een stuk mooier in Izmir. Je zou kunnen stellen dat hoe meer je van het Westen richting het Oosten gaat, des te korter de katoenvezel is”. Mooier katoen klinkt ook als duurder katoen. Betaalt de consument dat? Van Akkeren: “De inkoopprijzen worden niet doorberekend. Wat we wel gaan doen, is de verpakking vereenvoudigen en daarmee het verpakkingsmateriaal reduceren. Dit past ook meer bij de duurzaamheidsgedachte. De consument vraagt er ook om. We gebruiken dan wel gerecycled karton, maar teveel verpakkingsmateriaal met een luxe uitstraling roepen toch vraagtekens op”.

Krachten bundelen
Voor kleine merken is het makkelijker om zich te onderscheiden op gebied van duurzaamheid. “Onze simpele keten maakt dat dat mogelijk is. Voor grote merken is dat een stuk lastiger. Ten opzichte van de kleinere merken onderscheiden we ons juist op kwaliteit. We moeten af van het idee dat mooi niet eco kan zijn en eco niet mooi.” Van Akkeren ziet ook mogelijkheden voor duurzame merken om de krachten juist wat meer te bundelen. “Door middel van joint-promotions of een speciale portal voor duurzame fashion. Je moet in elk geval in elkaars kanalen aanwezig zijn.”
“Daarbij hoop ik dat anderen in onze branche geïnspireerd raken om dezelfde stap te maken, zodat alle dirty underwear vervangen wordt door cleaner underwear.

Vier knoppensaint basics
Ondanks de hoge positie in de jaarlijkse Top 10 Duurzaamste Merken van Nederland kennen weinig mensen Saint Basics nog en daar moet verandering in komen, vind Van Akkeren. “De Top 10 heeft wel bekendheid met zich meegebracht, maar je moet mensen blijven boeien. Daar zijn we nu mee bezig.” Daarvoor moet er in essentie aan vier knoppen tegelijk gedraaid worden: marketing/communicatie is één, assortiment is twee. “Ons bescheiden assortiment moet verder uitgebreid worden. Met een grotere collectie voor vrouwen of misschien gaan we wel meer inzetten op wellness en yoga of kinderen.” Punt drie hangt hiermee samen: retail. “Wij moeten aanwezig zijn op de plek waar mensen hun spullen kopen, dat is nu nog niet het geval.” Tot slot denkt Saint Basics aan expansie door zich te vestigen in het buitenland.

kledingOntwerpers denken mee
Saint Basics grootste ambitie is tot slot om ondergoed ‘spannender te maken. Wat er spannender aan een onderbroek kan? Nou, nog genoeg, als je het Van Akkeren vraagt. “We gaan onze producten bijzonderder maken.” Daarvoor schakelt Saint Basics ook de hulp van bekende ontwerpers in. “Een aantal ontwerpers gaat ook daadwerkelijk meeontwerpen aan de collectie. Meer kan ik er nog niet over kwijt, maar het moet allemaal in de loop van volgend jaar gebeuren.”

– Tekst: Lianne Kooistra
– Foto’s: Sant Basics