duurzame-kleding-productie

Interview: In gesprek met MADE-BY

De krantenkoppen kan ik inmiddels dromen: ‘’Duurzame mode maakt opmars’’. Zelfs de crisis houdt deze ontwikkeling dus niet tegen. De mode-industrie (en zo ook de consument) is zich er steeds meer van bewust dat een omschakeling naar duurzaam gemaakte kleding een must is. Alarm bellen! Ik: als selfmade woman én shopaholic heb, los van een drietal H&M ‘Conscious Collection’ kledingstukken, geen één duurzaam item in de kast hangen. En geloof me, mijn kledingkast – correctie: kledingkasten – zijn kolossaal. Kortom: ik zou mij moeten schamen. Ik heb het eerste echte duurzame kledingstuk, een gitzwart lady-like mantelpak van Claudia Sträter (partner van MADE-BY!), dan ook al op het oog.

Toen ik als 18-jarig ‘groentje’ begon met mijn stage bij een PR-bureau in Amsterdam, en met MADE-BY in aanraking kwam, was ik à la minute onder de indruk van hun werk. Nadat ik de not-for-pofit organisatie – die modemerken ondersteund om sociale en milieu gerelateerde issues in de productieketen te verbeteren – even uit het oog was verloren ben ik sinds een paar maanden weer een MADE-BY volger; liker. Dus ik dacht: tijd voor een onderonsje met Karin Reimerink, Principal Consultant bij MADE-BY. Het was een vruchtbaar gesprek vol eyeopeners. Ziehier het resultaat.

Wie, wat is MADE-BY? vestigingen-made-by
‘’In een nutshell: MADE-BY is in 2004 door Solidaridad opgericht – als antwoord op de toenemende bezorgdheid van de consument in Europa – kijkend naar alle sociale en milieukwesties in de mode-industrie. Nu, inmiddels tien jaar later is MADE-BY uitgegroeid tot een Europees initiatief met een wereldwijd netwerk.’’

Omschrijf MADE-BY in vijf woorden:
‘’Werken met modemerken, not-for-profit organisatie, Europees, continues social and environmental improvement, transparantie.’’

Wat is de missie van MADE-BY?
‘’Driven by a commitment to sustainability, MADE-BY wants to make sustainable fashion common practice. Oftewel: wij streven ernaar om duurzame mode de normaalste zaak van de wereld te maken. Dit wil MADE-BY bereiken door met verschillende modemerken als ook stakeholders binnen de mode-industrie samen te werken.’’

En hoe bereiken jullie deze missie?
‘’MADE-BY ondersteunt diverse modemerken door het geven van trainingen en het opstellen en implementeren van duurzaamheid strategieën. Wij kijken daarbij naar zowel de sociale als de milieu issues binnen de toeleveringsketen, van de design fase tot aan product end-of-life. Daarnaast meten en verifiëren wij de behaalde resultaten. Middels onze sorecard kunnen modemerken op een transparante wijze communiceren over hun progressie, wat wordt gepubliceerd op onze website.’’

Hoe groot is MADE-BY inmiddels; hoeveel merken hangen er onder jullie paraplu?
‘’Tot nu toe heeft MADE-BY met meer dan 70 merken samengewerkt. De intensiviteit en aard van de samenwerking verschilt per merk. Er zijn merken waarvoor we nog geen scorecard publiceren, maar met wie achter de schermen wel hard werken aan verbeteringen. Dus naast MADE-BY partnerships, ondersteunen wij ook veel merken op projectbasis.’’

Hoe kunnen consumenten erachter komen hoe duurzaam een merk is?
‘’Consumenten kunnen op de website van MADE-BY van al onze partnerbrands een scorecard vinden waarop staat hoe duurzaam een collectie van het desbetreffende merk is. De informatie over het materiaalgebruik en de sociale omstandigheden worden door ons op een onafhankelijke wijze geverifieerd. Hierdoor geven de scorecards de gewenste geloofwaardigheid. Een scorecard betreft een jaarlijks overzicht van wat de progressie is ten opzichte van milieu en sociale kwesties in de productieketens van het desbetreffende merk. In deze is verbetering is het sleutelwoord. ’’

mode-met-respectWaar staat MADE-BY over 10 jaar; wat willen jullie dan bereikt hebben?
‘’Begin dit jaar is MADE-BY tijdens de ‘’Guardian Sustainable Business Award 2013’’ uitgeroepen tot Consultancy of the Year. De jury – een panel van 40 leden – had veel bewondering dat een relatief kleine organisatie zo’n grote impact kon maken. Tot nu toe hebben we met veel merken samengewerkt en hebben we daadwerkelijk verandering in de ketens bewerkstelligd. Het is onze ambitie om te groeien en een zo groot mogelijke markt te bereiken. Bewustwording creëren op de werkvloer, zowel bij het merk als in de productieketens, is het credo. Duurzaamheid moet als het ware een vaste criteria worden, net zoals prijs en kwaliteit dat zijn. MADE-BY wil in dit bewerkelijke proces ondersteunen en begeleiden. We willen groeien met verschillende merken. Fungeren als initiator, om zo de industrie te veranderen. Duurzaamheid op de agenda zetten en ervoor zorgen dat het daar blijft staan. Hoe? Middels impact; bewustwording verhogen, betere strategieën en tools ontwikkelen en hierover op een transparante wijze rapporteren.’’

Wat is jullie kijk op de ontwikkeling van duurzame mode in het algemeen; in Nederland?
‘’Het imago van geitenwollensokken is in de laatste jaren wel verdwenen. Duurzaamheid is ook geen trend meer, waar we over een paar jaar niks meer over zullen horen. Veel merken beseffen dat de productieketen duurzamer moet worden en maken dit ook bespreekbaar. Uiteindelijk kun je daar ook niet meer omheen. Sommige merken zijn hierin pragmatischer en sneller dan de ander, maar uiteraard speelt de huidige economische situatie hier ook een rol in. Er valt nog veel te winnen en te leren, maar Nederland is bezig en er wordt meer en meer samengewerkt. Duurzaamheid verbind. Merken bundelen hun krachten, want samen maak je de grootste impact. Samen ben je nou eenmaal sterker.’’

Wat zijn de sociale/ecologische misstanden in de huidige (duurzame) kledingbranche?
‘’Over het algemeen zijn de meest voorkomende sociale mistanden: lange werktijden, lage lonen, slechte registratiesystemen e.d. Verder wordt er tijdens het productieproces veel chemicaliën, water en energie gebruikt; die zijn slecht voor mens en milieu en laten een enorme voetprint op het milieu achter.’’

Hoe zou de verduurzaming van kleding (infashion-victoria-koblenko Nederland) een boost kunnen krijgen?
‘’Uiteraard is het bewustzijn van de consument belangrijk, maar MADE-BY richt zich in eerste instantie niet (meer) op de consument. MADE-BY werkt met modemerken samen om de collectie en het aanbod van duurzame mode te vergroten. Door het aanbod te vergroten, zal de consument ‘automatisch’ duurzamere aankopen doen. Het zal aantrekkelijk moeten worden voor merken om te investeren in duurzaamheid. Gelukkig beseffen veel merken dat de keten aangepakt moet worden en is de mode-industrie een enorme innovatieve industrie. Er worden binnen de industrie ook op duurzaamheidsgebied efficiëntere en duurzamere alternatieven ontwikkeld. Nieuwe technieken die bijvoorbeeld minder chemicaliën, water, energie gebruiken moeten toegankelijk zowel als kosten efficiënt worden. Daarbij is samenwerking key – niet alleen tussen modemerken maar ook met stakeholders als leveranciers, NGO’s en overheden.’’

Wil je meer weten over MADE-BY? Surf dan naar de website: www.made-by.org. Want wie weet kan ook jij een steentje bijdragen aan – komt-ie heel cliché – een betere wereld. Voor jezelf en je medemens.

– Tekst: Gina Pesulima
– Foto’s: MADE-BY

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content /project manager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.