katoenplant

INTERVIEW: 100% duurzaam moet kunnen

Kuyichi is in de denim-markt een relatief kleine speler. Als er gekeken wordt naar duurzame merken is dit modelabel– oorspronkelijk opgericht door Solidaridad – echter een van de grotere. Mooie producten neerzetten, op een zo duurzaam mogelijk geproduceerde manier. Dat is de visie van Kuyichi, in a nutshell. Zelf stellen ze het voorbeeld door onder meer te experimenteren met nieuwe, duurzame grondstoffen en productietechnieken.

“Duurzaamheid moet ketenbreed een normaal gegeven worden, we gaan langzaamaan naar een standaard toe”, steekt Hester Bos, Corporate Responsibility Manager bij Kuyichi, van wal. Kuyichi mag zichzelf gelukkig prijzen; tegen de trend in maakte het merk het afgelopen jaar een kleine plus. Of dat is toe te schrijven aan een groeiende behoefte aan duurzaam geproduceerde kleding weet Bos niet. “Het is dat en daarbij dat we een mooi product neerzetten, dat ook gekocht wordt door mensen die niet bewust met duurzaamheid bezig zijn.”

Duitsland is bewusterhester-bos
Bij onze Oosterburen is het veel duidelijker hoe de consument zich verhoudt tot het fenomeen duurzaamheid. “Duitsland is absoluut een groeimarkt voor ons, er is veel meer aandacht voor duurzaamheid. De consument stelt ook meer kritische vragen. Daar worden we bijvoorbeeld gebeld door mensen die vragen of onze jeans gezandstraalt worden (een proces dat schadelijk is voor degene die het uitvoert, red.) of die zich afvragen hoe de keten eruit ziet.” Bos kan niet verklaren waarom Duitsland meer aandacht voor duurzaamheid heeft, maar het is duidelijk een onderdeel van het aankoopproces. “Het leeft meer. Dat zie je ook aan de voedselindustrie, die in Duitsland heel anders is dan Nederland. Duitsers zijn zich bewuster van waar dingen vandaan komen en waarom iets bijvoorbeeld heel goedkoop is.”

Uit nood geboren
Kuyichi, het merk waarvan Floortje Dessing een ware ambassadeur is, is ontstaan vanuit Solidaridads inspanningen om de katoenboeren in Peru betere arbeidsomstandigheden te geven. “Dat was destijds, rond 2000, zeer wenselijk. Solidaridad begon met de productie van organic katoen en stopte pesticiden in de ban. Het probleem was alleen dat er geen afnemers voor waren.” Solidaridad besloot daarom een eigen label op te zetten en Kuyichi was geboren. “We wilden, en willen nog steeds, andere partijen laten zien dat het wél kan en hopen zo dat anderen ook aanhaken.”

100% Duurzaam
Kuyichi is aangesloten bij Made-By, eveneens een initiatief van Solidaridad, maar een onafhankelijke partij. Bos: “Made-by is een overkoepelend orgaan voor alle schakels in de textielindustrie. Het functioneerde in eerste instantie als kenniscentrum, maar heeft ook een verificatietak. De organisatie is er bovenal om de consument bewust te maken”. De overdracht van duurzaam materiaal is te controleren via certificaten. Kuyichi gebruikt voor de productie van haar collectie meer dan 95% organic cotton. “Wij beheren en monitoren dat zelf, Made-By controleert. 100% duurzaam produceren is op dit moment nog niet mogelijk. Het is een stapsgewijs proces om verbeteringen in de keten door te voeren.” Desondanks gelooft Kuyichi’s Corporate Responsibility Manager dat 100% duurzame productie op den duur mogelijk moet zijn.

kuyichi-jeans

Fair Wear
Sinds juli dit jaar is Kuyichi ook aangesloten bij Fair Wear Foundation. “Dat hebben we gedaan om een onafhankelijke partij te laten verifiëren hoe wij de omstandigheden in de naaiateliers, waarmee we samenwerken, monitoren. Ook kunnen wij gebruikmaken van hun uitstekende audit teams (die checken hoe de arbeidsomstandigheden zijn, of de salarisuitbetaling op tijd geschiedt en of er geen overuren worden gemaakt). Dat is fijn, want zij hanteren een hoge kwalitatieve standaard op het gebied van social compliance. Het lidmaatschap is een mooie aanvulling op het lidmaatschap bij Made-by.”


Seizoensdruk

Kuyichi laat haar jeans en tops produceren in Turkije, Tunesië en India en – dichter bij huis – Portugal en Griekenland. In India wordt gewerkt met fabrieken die SA8000 gecertificeerd zijn. “Dat vindt z’n oorsprong in gebruik van organic cotton van coöperaties van biologische en fairtrade katoenboeren, zoals bijvoorbeeld Chetna Organic. Er is al zoveel werk verricht. De katoen is goed en de arbeidsomstandigheden ook.” Bij Kuyichi zijn ze te spreken over de huidige samenwerking met hun leveranciers. “We bouwen aan langdurige samenwerkingen. Nou is onze keten ook heel inzichtelijk en overzichtelijk. Daardoor kunnen we heel diep ingaan op eventuele problematiek.” Zijn er dan helemaal geen misstanden? “Vooropgesteld dat geen enkel bedrijf 100% goed is, wordt er een verbeterplan gemaakt als zaken niet in orde zijn”, licht Bos toe. Het gaat dan om zaken als social compliance, maar ook op milieubeleid en –druk en afval. Er is niet een specifieke zaak die meer de aandacht verdient dan de ander. Al zal het niemand verbazen dat vooral de seizoensafhankelijkheid van de fashion-industrie ertoe leidt dat de productiedruk erg hoog is. “Daardoor hebben producenten vaak met overwerk te maken. Om dit tegen te gaan, proberen wij zo ruim mogelijk te plannen. We geven meer tijd voor de productie dan de meeste andere merken.”

Vuist makentencel
Bos benadrukt dat ‘foute kleding’, oftewel: kleding die onder slechte arbeidsomstandigheden is gemaakt, zich niet beperkt tot de merken in het lagere prijssegment. “Ook de collectie van sommige dure high fashion-merken wordt onder slechte omstandigheden gemaakt. De Nederlandse consument is zich daar echter helemaal niet zo bewust van.” Een vuist maken tegen greenwashing is lastig als je weinig schaalgrootte hebt. Kuyichi gaat uit van haar eigen kracht, maar het wringt af en toe wel. “Van greenwashing in de modebranche is sprake. Wij willen niet in de verdediging, maar soms is dat lastig. Bij merken die duurzaam produceren, wordt soms benadrukt wat nog niet helemaal goed is. Anderen, die minder op dit vlak doen, worden geprezen voor een stap in de goede richting

Jurk van melk
Naast het gebruik van duurzame materialen als organic cotton, organic linen, Tencel® en gerecycled polyester is Kuyichi continu op zoek naar nieuwe duurzame grondstoffen en andere innovaties om het productieproces te verduurzamen. “Zo hebben we in het verleden gebruik gemaakt van bamboe, maar het productieproces bleek helemaal niet duurzaam te zijn.” De ontwikkelingen in de modebranche staan in elk geval niet stil. PET, soja, hemp, Tencel® (gemaakt van pulp van de eucalyptus), het zijn allemaal grondstoffen die zich goed lenen voor een duurzaam kledingstuk en die ook steeds meer gebruikt worden. “Er zijn nog zoveel mogelijkheden. Wat dacht je van melk als alternatief voor zijde en wol? De technieken om eiwit uit melk te winnen en te gebruiken voor kleding is er al. Het is op dit moment alleen nog niet duurzaam te produceren.”

jeansTweede leven
Kuyichi richt zich ook op herbruikbare grondstoffen door middel van recycling en upcycling. Bos: “We maken gebruiken van gerecycled garen, maar ook van ons snijafval maken we nieuwe organic stoffen”. Het duurzame merk is verder het ‘Deposit Denim project’ gestart om de cirkel van recycling volledig rond te maken en de milieu-impact van de textielproductie te verminderen. Wie zijn oude spijkerbroek inlevert bij Kuyichi krijgt korting op een nieuwe jeans. Kuyichi zorgt ervoor dat de jeans een tweede leven krijgt. De jeans worden uit elkaar gehaald om er vervolgens nieuwe garens van te maken. “Van alle jeans die retour komen zal de gebruikte katoen worden recycled, om daarvan weer een nieuwe stof te maken. Voor de productie van deze stof, wordt de herwonnen katoenvezel (recycled cotton) aangevuld met nieuwe biologische katoen (organic virgin cotton).”

“Draagvlak voor duurzaamheid creëren werkt vooral als het overal leeft”, besluit Bos. “Bedrijven moeten innoveren, de overheid reguleren en de consument een bewuste keuze maken. Het moet van alle kanten komen. En laten we vooral niet vergeten dat duurzaam ook heel leuk kan zijn en kwalitatief goed.”

– Tekst: Lianne Kooistra