blog-how-to-beat-online

BLOG: How to beat online aanbieders

Confession, elke avond struin ik minimaal twee uur het internet af op zoek naar nieuwe fashion finds,  woon wannahaves en zoveel meer. Verslaafd? Lichtelijk. En waarom? Omdat het gemakkelijk is, het veel tijd/gesjouw scheelt én ik geen akelige bemoeienis ervaar – niet van m’n vriend, een vriendin of mijn moeder. Met één druk op de knop zijn ‘mijn’ aankopen besteld. Maar zoals met alles, heeft ook online shoppen een keerzijde. Een kant die ik meerdere malen heb ondervonden. Denk: pakketjes die verre van op tijd op de deurmat (of die van de buren) liggen, kleding en schoeisel dat te groot of juist te klein wordt geleverd, producten die in het ‘echt’ flink tegenvallen – you name it. Alleen daarom ga ik de laatste tijd toch vaker naar de fysieke winkel… Voor de service, de beleving en de gezelligheid.
fysieke-winkel
Om antwoord te kunnen geven op de vraagstelling ‘hoe’ online aanbieders te overtreffen zijn duik ik eerst met m’n neus de boeken in. Ik word overvallen met verschillende aannamen, maar wat met kopen schouders dik boven alle wetenswaardigheden uitsteekt is de ‘’persoonsgebonden benadering wint van webshop-hypothese’’. Dit vind ik interessant. En ik besluit hier verder op te borduren, gezien ook ik met online shoppen ervaar dat gebrek aan persoonlijk contact zorgt voor ruis in het aankoopproces. Ruis in de vorm van een website die vast loopt; ruis in de vorm van een jurkje dat opeens niet meer in mijn maat beschikbaar is; ruis in de vorm van een betaling die wegens een storing niet mogelijk is etc. Om gek van te worden. En met mij zijn er vele mensen die zich ergeren aan deze ongemakken van de webshop. Amerikaans onderzoek uit 2012 wijst uit dat men enerzijds het persoonlijke contact mist en anderzijds snakt naar een stukje advies. Hoewel de webshops van nu ook ingebouwde chats, visuele catwalks en diverse betaalwijzen aanbieden; kunnen zij niet de aardige winkeldame, het aangeboden  kopje koffie/thee of het gratis kledingadvies evenaren. Maar wat als je offline en online samenbrengt?

Krachten bundelen
Feit: men heeft overvolle agenda’s, waardoor uitgebreid shoppen erbij inschiet en er wordt uitgeweken naar het internet. Als winkel kun je op deze ontwikkeling inspelen, door beide aan te bieden… Laat de webshop dienen als visitekaartje. Internet is voor iedereen, jong en oud, bereikbaar, maak daar gebruik van: pronk in je webshop met pak en beet 10 topproducten en trigger de (mogelijke) bezoekers om óók de fysieke winkel te bezoeken. Op die manier versterken de winkels, concepten elkaar. Blijf aansturen op persoonlijk contact: hanteer geen verzendkosten als de bestelling in de winkel wordt opgehaald en spreek de (web)shoppers op persoonlijke titel aan, via een nieuwsbrief, het organiseren van shopping nights e.d. Kijkend naar mezelf zou ik het één groot feest vinden als ik de dag van tevoren online kan checken of ik een outfit bij elkaar kan shoppen – zodat ik vervolgens de kleding (en de schoenen) de volgende dag netjes in de winkel kan ophalen. Twee vliegen in één klap! Dus, op de hamvraag how
to beat
online aanbieders, is hét antwoord simpel: door enigszins het spelletje met hun mee te spelen.

– Tekst: Gina Pesulima

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito en freelance content-/ projectmanager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode)retail-advies. Lees en leer.