Blog stop-power etalage

BLOG: Het belang van stop-power etalages

Eens, jouw winkel moet direct bij de klant opvallen. De etalage is in deze het ‘hart’ van je concept en bepaald in zeven seconden of een passant een klant wordt. Of bij de buren naar binnenloopt. Maar ook op de winkelvloer wordt heus het verleidingsspel gespeeld. Hamvraag is én blijft: Do you play along?

winkeletalageOké, het hoge woord moet er uit: ik ben koopverslaafd. En nu mompelt mijn moeder ‘denkbeeldig’ op de achtergrond ‘niet zo’n beetje hoor, haar kamer lijkt wel de Zwarte markt’. Maar goed, elke keer als ik dus door de stad loop trekken veel te veel etalages mijn aandacht, loop ik vervolgens bij veel te veel winkels naar binnen en trek ik tot overmaat van ramp bij veel te veel kassa’s mijn portemonnee. Ehm, ik ben dus overgevoelig voor alle winkelprikkels die er mogelijk zijn. Mijn vriendin S. is daarentegen kieskeurig. Niet iedere etalage verdient haar blik en de winkels die ze bezoekt, tijdens dagje shoppen, zijn op één hand te tellen. ‘’Ik verdoe mijn tijd niet meer aan winkels waar ik geen gevoelsmatige klik mee heb.’’ Inzicht één kan ik mijn broekzak stekken. En ik besluit de eerst volgende vrije zaterdag met andere ogen, een kritische kijk, naar enkele etalages van de Amsterdamse Kalverstraat te kijken. Voor mij een flinke uitdaging – die uiteindelijk meer heeft oplevert dan ik op voorhand had durven dromen.

sex and the cityEtalages spotten
Het is zomer! Fluitend loop ik vanaf Amsterdam Centraal richting de winkelstraten. Het is een drukte van jewelste. De Dam is gevuld met tal van toeristen en de terrassen zitten tjokvol. Is één drankje op het terras verantwoord? Nee, ik ben hier met een missie. Om te voorkomen dat ik mij bedenk, trek ik een sprint naar de Kalverstraat. Eenmaal aangekomen besluit ik de etalages te scannen; te observeren.  Wat is er zoal te zien in de etalages? Welke etalages springen er voor mij uit? Welke etalages trekken de aandacht van het winkelende publiek, en waarom? Gewapend met een notitieboek en pen maak ik ijverig aantekeningen. De etalages zijn op dit moment stuk voor stuk gevuld met zomerse kleding en accessoires. Kleur, van vrolijke felle kleuren tot aan zachte pasteltinten en simpel wit, en opvallende prints sieren de etalages. Alles kan, alles mag dit seizoen. Terwijl de etalage van Zara straalt in haar eenvoud, denk: minimalistische witte paspoppen en witte see-trough gewaden, pakt River Island uit. Met een geweldige mix aan kleding, schoenen en tassen als resultaat. Hmm, het is dat ik weet dat ik altijd slaag bij de Zara, maar als ik kijk naar de etalages, en van daaruit moet kiezen bij welk van de twee winkels ik naar binnenloop is het verrassend genoeg een no brainer dat het River Island wordt.

Het oordeel
Verderop in de Kalverstraat stuit ik op een winkel die het naar mijn idee helemaal voor elkaar heeft, gezien de etalage en het assortiment van de kleding; zelfs het personeel, één helder verhaal vertellen. Eenvoudig, alternatief én modisch: meet Monki. Bij het zien van de kleine, mysterieuze etalage ben  ik om. En dat wil je als retailer; met je etalage een goede eerste indruk achterlaten, maar tegelijkertijd niet het puntje van je tong laten zien. Zo trigger je (mogelijke) klanten om jouw winkel te bezoeken.  Tegen het einde van de middag stop ik, weliswaar ongepland, voor de Nike winkel. En niet omdat ik zelf nou zoveel met de etalage heb (ik voel geen gevoelsmatige klik), maar omdat er een grote groep jongens zich voor de winkel heeft verzameld. Ik neem een kijkje. De jongens schat ik allen begin 20, als jongetjes van een jaar of zes staan ze voor de etalage met open mond en grote ogen naar de TV te kijken – waarop Nike via een gelikte storytelling film haar nieuwste collectie toont. Watch and learn.

– Tekst: Gina Pesulima

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito en freelance content-/ projectmanager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode)retail-advies. Lees en leer.