verantwoord-geproduceerd

Duurzaam shoppen scoort slecht

Terwijl iedereen de mond vol heeft van duurzaamheid en er steeds meer fantastische initiatieven voorbij komen, is de consument er nog altijd minder druk mee. Slechts 2% van de Nederlandse vrouwen laat ‘verantwoord geproduceerd’ een rol spelen in het aankoopproces van nieuwe kleding. Zo blijkt uit een onderzoek van GfK onder vierduizend Nederlandse vrouwen.

Vrouwen van 15 jaar en ouder rekenen jaarlijks zo’n 150 miljoen kledingstukken af. Verantwoorde productie van het kledingstuk is onderhevig aan zaken die wel in de top vijf ‘belangrijkste drijfveren’ staan, zoals prijs (1), pasvorm (2), draagcomfort (3), combinatiemogelijkheden (4) en maat (5). Verantwoord geproduceerd scoort met slechts 2% zelfs het minste in het onderzoek van GfK. Die 2% bestaat voornamelijk uit oudere, hoger opgeleide vrouwen. Onduidelijk is waarom dit aspect voor zoveel vrouwen niet belangrijk is. Telegraaf geeft in een reactie op het GfK-onderzoek aan dat consumenten de verantwoordelijkheid voor het kopen van duurzaam geproduceerde artikelen vooral neerlegt bij de overheid en fabrikanten. De krant speculeert dat vrouwen verantwoorde consumptie niet zien als hun eigen verantwoordelijkheid.

Positieve associatie
Om bewustwording te creëren zou er meer gecommuniceerd moeten worden met de consument. GfK pleit dan ook voor meer communicatie in de fashionretail over verantwoorde productie en trekt een vergelijking met de levensmiddelenindustrie. Daar wordt verantwoord gekoppeld aan begrippen met een positieve associatie, zoals ‘meer smaak’ en ‘gezond’. Een dergelijke,  associatieve aanpak zou wellicht in de textielindustrie ook kunnen helpen om de keuze voor duurzaamheid te stimuleren.