and-other-stories-visual-merchandiser

Blog: het nieuwe Visual Merchandising

Als je mij een paar maanden geleden had gevraagd wat Visual Merchandising precies inhield, had ik je met m’n grote koalabeer-ogen vragend aangekeken. Oké, een tikkeltje overdreven… Want ik weet dat het fenomeen te maken heeft met een logische en overzichtelijke, doch sfeervolle opstelling van de winkelproducten; met als main goal de verkoop te stimuleren en zoveel mogelijk omzet in het laatje te brengen. Appeltje eitje? Not really, want een gedegen Visual Merchandising anno-2013-beleid vraagt bloed, zweet en tranen. Nieuwsgierig geworden? Lees vooral verder: ik beloof inspiratie in overvloed.

Tja, het is crisis dat is voor ie-der-een merkbaar én voelbaar. Maar ondanks dat is de mode-industrie volop in ontwikkeling: het innoverende aanbod wordt alleen maar groter. Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond en allerlei soorten pop-up initiatieven hebben tegenwoordig ook ‘buiten’ Amsterdam hun roeping gevonden. Zucht, en hoe moet een willekeurige (Nederlandse) retailer zich dan onderscheiden? Na lang piekeren besloot ik over onze landgrenzen te treden – op zoek naar een modebedrijf dat hét perfecte rolmodel is. Ter inspiratie en ter motivatie. En dat is mij gelukt, gok ik.

H&M on a higher leveland-other-stories-hoger-segment
Modegigant H&M bracht eerder dit jaar een compleet nieuwe lifestyle brand op de markt, genaamd: ‘& Other Stories’. So, what’s their story? Simpel – modebewuste en creatieve vrouwen in het hoger segment triggeren; prikkelen. Aha dat ben  ik toch? Reality check! Ja, ik ben modebewust. En ja ook creatief; als ik niet languit de diva uithang op de bank, maar mijn banksaldo behoort nu helaas (nog) niet tot het zogeheten hoge segment. Ook al doe ik alsof dat negen van de tien keer wel het geval is tijdens een dagje (online) shoppen. Afijn, & Other Stories is dus geen bulkmode voor een lage prijs maar eerder duurzame kleding van zeer hoge kwaliteit waar vrouwen in willen investeren. Met vier verschillende collecties en een daar-gaat-je-mond-van-openstaan assortiment – van minimalistisch chic tot sportief en preppy – creëren consumenten geheel hun eigen ‘story’. Ik ben verkocht. En de eerste mega bestelling is dan ook een heugelijk feit. Je moet immers het ijzer smeden als het heet is.

and-other-stories-regent-street-londenPinterest-stijl
De eerste winkel van & Others is gevestigd aan de peperdure Regent Street in Londen (wie kent ‘ m niet?). Hier wordt ieder kledingstuk als waar museumstuk getoond. Zo is alleen al een bezoek aan de winkel een feest. Omdat een tripje naar Londen lang niet voor iedereen, iedere week of iedere maand is weggelegd kunnen wij dames, totdat onze mannen een weekend Londen cadeau geven (hint-hint!), online ons mode hart ophalen: via de webshop. En daar blijft het niet bij, want & Other Stories is ook actief op Tumblr, Facebook en Twitter. De vormgeving van de social media kanalen doet denken aan Pinterest en hippe modeblogs, inclusief ‘straatfotografie’, animated gif’s en catchy filmpjes. Grappig genoeg is brave studiofotografie, met model en witte achtergrond, in de verste verte niet te bekennen, maar voeren collages met streetstyle-achtige foto’s de boventoon. Herkenbaar en inspirerend tegelijk. Dus, jouw winkel inrichten als museum? Nee joh! Maar bewuster nadenken over hoe je, je doelgroep wenst te bereiken is vandaag de dag méér dan noodzakelijk. Laat je door ‘hun’ inspireren én bewegen.

P.S. Na Londen komen er winkels in Kopenhagen, Stockholm, Parijs, Milaan, Barcelona en Berlijn volgen. Of en wanneer Amsterdam aan het lijstje wordt toegevoegd is helaas niet bekend. Gelukkig kunnen wij ons in de tussentijd flink uitleven in de webshop. Phew! Check it out: www.stories.com.

– Tekst: Gina Pesulima
– Foto’s: & Other stories

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.