retail-winkelinrichting-visual-movement

BLOG: Succesvol zintuigen prikkelen

Oké, ik ben een luxe poes, ik ben gevoelig voor aandacht en trek mij van niets of niemand wat aan. Zo ook tijdens een dagje shoppen… Een één op één benadering in de winkel, een aardige jongen achter de kassa met een vlotte babbel of een omkleedruimte die doet denken aan een heuse catwalk (waar ik dan ook schaamteloos paradeer) – daar teken ik voor! Zijn dit, in mijn geval, dan zogeheten succesfactoren voor prikkelende zintuigen? Wellicht. Dus, ik ging op onderzoek uit – want: practice what you preach.

Prikkelende zintuigen tijdens het shoppen? Een vraag waarmee je tussen het winkel blog-hutspot-kledingwinkelhoppen, schoenen passen en bijkletsen door,  niet mee bezig bent zou je denken. Maar niets is minder waar, gezien wij er allemaal onbewust over nadenken. Sterker nog, iedere aankoop is ervan afhankelijk. Hmmm, ik dwaal af en projecteer wat ik zojuist aan informatie heb binnengekregen op mijn eigen winkelsituaties. En er zit zeker een kern van waarheid in. Voor jullie beeldvorming: als ik een winkel binnenloop met goede (achtergrond)muziek ben ik al half verkocht. Ik neurie of zing (accentually hoor!) mee en bekijk ieder item eigenlijk met andere ogen. Dit klinkt nu heul zweverig, maar wat ik bedoel is dat de soort muziek overall bepalend is voor hoe ik mij voel en gedrag in de winkel. De muziek zet de toon. Naast de oren willen de ogen ook wat. Ik kijk bijvoorbeeld altijd naar de inrichting én de staat van de winkel – is het spic en span, opgeruimd voor het oog of één totale chaos? – ren zoals iedere vrouw als eerste naar het ‘SALE’ hoekje en ik ben overgevoelig voor de kleine extra’s, in de vorm van: toilettasjes, borstels en spiegels, die ik in de rij van de kassa tegenkom. Zucht, mijn zintuigen maken behoorlijk wat overuren.

advies-visual-merchandiser-modeSpoedcursus zintuigen prikkelen
Afijn, ik besluit m’n deskresearch (het verzamelen van gegevens die al beschikbaar zijn, red) te laten voor wat het is en het onderzoeksveld in te duiken. Eerste halte: conceptstore Hutspot in Amsterdam (Tip! Zie ook: www.facebook.com/HutspotAmsterdam). Als Amsterdammer in wording en dus een groentje in het fietsen door de binnenstad – was het een helse uitdaging om bij Hutspot aan te komen. Bezweet en lichtelijk uitgeput kom ik dan ook met m’n verre van beste verschijning (understatement) binnenvallen. Het meisje achter de toonbank heet mij vriendelijk welkom en vraagt of ik een glaasje water wens. Kijk, de zintuig ‘’in de watten gelegd worden’’ wordt zover mogelijk bevredigd. Ik ben een klein minuutje in de winkel maar merk meteen dat ik geprikkeld wordt door de creatieve, ongewone vibe die er hangt… Hutspot is een typisch geval van een winkel waar je tegen iets aanloopt waar je van tevoren nog niet wist dat je het wilde hebben. Denk: jacht trofeeën die gewoon naast mode reportages uit een tijdschrift hangen en vintage scooters die middenin de winkel staan. Ik val zonder dollen van de ene in de andere verrassing. Helemaal als ik de flyer onder ogen krijg waarin de zondagochtend yogales IN de winkel wordt aangeprezen. Op deze manier geprikkeld worden: dat je met een grote glimlach de winkel uitloopt en vol met nieuwe ideeën op je fiets stapt (wel bijna onder de tram ligt omdat je niet oplet). Dat wil je toch? Ik dus echt wel!

Tekst: Gina Pesulima
Foto’s: Bram Eigenfeld en Lo Andela voor Hutspot

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze geheel op eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.