BLOG: Meet Visual Movement

Esther Caron (33) en Roos van Zanten (27) zijn het duo achter Visual Movement: hét bureau voor retail advies. Met hun hands-on  mentaliteit, no-nonsense aanpak en op basis van scherpe adviezen én creatieve ideeën bieden zij retailers de nodige hulp. Wie zijn deze powervrouwen? Lees het hier!

Caron en Van Zanten leerden elkaar zes jaar geleden kennen op de werkvloer van de keten Bestseller (het bedrijf dat onder andere grote merken als Vero Moda en ONLY vertegenwoordigd, red). Esther: ‘’Roos was Visual Merchandiser voor het kindermerk Name It en ik was medeverantwoordelijk voor de retail trainingen bij de Bestseller Academy. We zaten samen op dezelfde afdeling en er was zeker een goede klik – maar we hadden toen niet voor ogen dat we elkaar in een later stadium van ons leven weer tegen het lijf zouden lopen. Laat staan samen een retail adviesbureau runnen.’’ Na een vruchtbare tijd bij Bestseller besloten beide dames het avontuur elders op te zoeken. Esther ging aan de slag bij de winkelketen New Yorker, terwijl Roos, naast haar parttime werkzaamheden voor Name It, het ondernemerschap omarmt. Roos: ‘’Ik kom uit een hardcore ondernemersfamilie. Mijn ouders hebben al ruim 25 jaar een succesvolle bloemenzaak en ook mijn broer is aangestoken met het virus ‘ik-wil-eigen-baas-zijn’. De stap naar een eigen onderneming was voor mij dan ook niet moeilijk. En snel gezet.’’

esther-caronBrainstorm over coffee
Alsof het zo had moeten zijn, oppert Esther eind vorig jaar (2012)  het idee om casual bij te kletsen over de huidige retailmarkt. Roos, die op dat moment al drie jaar werkzaam is als freelance stylist, ontvangt Esther’s uitnodiging met open armen. Esther: ‘’Na het welbekende vragenrondje, kreeg onze ontmoeting een bijzondere wending. Uit het niets, maar op een natuurlijke manier, hadden we het opeens over ‘onze’ zakelijke plannen en waren we serieus aan het brainstormen over hoe we een retail adviesbureau van ons tweeën konden opzetten. De adrenaline gierden door onze lijven, het enthousiasme was ongekend en de energie was in het hele café voelbaar.’’ Het idee achter Visual Movement stond binnen een mum van tijd op papier. Bijstaan van de retail ondernemer die niet beschikt over de nodige ondersteunende afdelingen, zoals; Marketing, Visual Merchandising en Business Development, is het credo. Roos: ‘’Te veel retailers lopen tegen knelpunten aan en zijn niet in staat om te bepalen waar het misgaat. Op dat moment komt Visual Movement om de hoek kijken. Wij analyseren de organisatie van de retailer en onderzoeken nauwkeurig waar de hobbels in de weg zitten. Op deze manier kunnen wij een gedegen stappenplan opmaken om de investering van de retailer zo effectief mogelijk te laten uitpakken.’’ Esther vervolgt: ‘’Hoe vaak worden er niet foute investeringen gedaan in de retail branche? Geloof me, is het niet iedere dag – dan is het meerdere keren in de week.  A coin is a coin, it’s what you do with it! Een uitspraak die mij altijd is bijgebleven. En tegelijkertijd ook de lading dekt.’’

Straight forward
Nu, een halfjaar na die uit de hand gelopen koffieafspraak, biedt Visual Movement al haar klanten een totaalpakket, op het gebied van retail training en Visual Merchandising, aan. Roos: roos-van-zanten‘’We begeleiden en adviseren enerzijds de retailer die aan het begin staat van het opbouwen van zijn/haar onderneming en anderzijds zijn wij er ook voor de bestaande retailer die behoefte heeft aan een vernieuwend winkelconcept.’’ En de zaken gaan goed? Esther: ‘’We mogen niet klagen, maar we werken er ook hard voor. Daarbij zeggen we wat we denken en wat we zien. Onze klanten kunnen onze ietwat brutale straight forward benadering wel waarderen. Ze weten wat ze aan ons hebben.’’ Ook al is Visual Movement op koers, stilzitten doet het duo zeker niet. Sterker nog, ambitieuze plannen voor de (nabije) toekomst liggen al op stapel. Roos: ‘’Inspiratie en ideeën genoeg en we zullen er alles aandoen om het plezier en de beleving in de winkelgebieden voor zowel de klant als de voor de retailer terug te brengen.’’ Een proces dat creativiteit, oplossingsgerichtheid en een hele flinke dosis doorzettingsvermogen vergt. Esther: ‘’Het ultieme doel is om in een tijdsbestek van zeg vijf jaar, met onze eigen top trainers en Visual Merchandisers de retailmarkt optimaal te ondersteunen en te laten excelleren.’’ Klinkt veelbelovend. Dromen mag, en doelen hebben dus ook. Stay tuned!

 – Tekst: Gina Pesulima