kleding_kiezen

BLOG: Last van keuzestress

Keuzes maken is alledaagse kost. In mijn geval begint het zodra ik met een handdoek op mijn hoofd voor m’n kledingkast sta. Want, wat moet ik aan… Ik haal standaard heel de kast overhoop, ik kleed mij minstens drie keer om en haal het dan ook nog in mijn koppie om uitgebreid selfies te maken van mijn outfit (in de spiegel). Ofwel: keuzestress, een vorm van stress waarbij je wordt overspoeld door informatie die overwogen moeten worden om een ‘goede’ keuze te maken, ik weet er écht alles van!

Keuzestress, tijdens het winkelen was ik haar de baas. Met de nadruk op was, want sinds ik op mezelf woon, kamp ik spijtig genoeg met keuzestress wanneer ik de winkelstraten van Amsterdam doorkruis. En dat heeft alles te maken met mijn ingekrompen budget voor ‘vrijetijdsactiviteiten’, lees: shoppen, shoppen en shoppen. Enfin, ik ga niet zeuren, maar omschakelen is het wel. Terwijl ik vroeger -klinkt interessant uit de mond van een 24-jarige – schaamteloos alles dat ik wilde uit de rekken van mijn vaste shopadresjes graaide en regelrecht meenam naar de kassa, moet ik helaas nu meer items terughangen dan dat ik er daadwerkelijk koop. Een mindfuck! Gevolg? Keiharde keuzestress. Middenin de winkel, bij de paskamers en zelfs nog bij de kassa (met tientallen ongeduldige vrouwen en mannen achter me). Grote twijfel slaat toe, het zweet breekt me uit en ik weet niet meer wat ik wel en niet moet kopen.

Niet kiezen kleding_winkel_keuze
Wist je dat recentelijk onderzoek uitwijst dat de Nederlandse consument van nu soms zo doorgedraaid raakt van alle keuzemogelijkheden, dat hij/zij gewoonweg geen keuze meer wenst te maken? Echt waar. Hoe meer er te kiezen valt, hoe minder we doen. Kiezen dus. Als er teveel alternatieven zijn, hebben we de neiging om het bij het oude te laten. Herkenbaar. Als ik overrompeld word door allerlei verschillende mogelijkheden, krijg ik eerst een adrenalinestoot en pak ik (in mijn enthousiasme) ALLES wat ik leuk vind. Tassen, schoenen, jurken, rokjes, blazers. De hele reutemeteut. Het is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk, want de keuzes en de mogelijkheden zijn immens. Ieder seizoen een nieuwe collectie en binnen die collectie zijn er ook nog eens meerdere lijnen. Ik weet van gekheid niet goed waar ik het moet zoeken! En dan kies ik voor de ‘easy way’, ik loop met lege handen en een tikkeltje teleurgesteld de winkel uit.

Kijk, er zijn als het ware psychologische kosten verbonden aan kiezen: tijd, onrust, hoge verwachtingen en zelfverwijt bij verkeerde keuzes. Kortom: hoe meer keuzes, hoe groter deze kosten. En hoe meer stress.

Oplossing
Keuzes maken zonder te veel stress? Klinkt als muziek in de oren. Tadaaa, deze tips helpen je op weg:
[1] Bedenk wat je wil bereiken met je aankoop
Maak het jezelf makkelijk, voorbereiding is alles. Ga na wat je precies wil met je ‘potentiële’ aankoop.
[2] Neem genoegen met een product dat goed genoeg is
Een uitgebreid keuzeproces kan vervelend zijn. Vertrouw in deze op je intuïtie: je eerste productkeuze.
[3] Laat rustig je gedachten over de aankoopmogelijkheden gaan
Twijfel je? Zoek afleiding, slaap er een nacht over. Er zijn aanwijzingen dat je tot een betere beslissing komt als je ‘het probleem’ een tijdje laat sudderen in je onbewuste en vervolgens op je gevoel afgaat…

– Tekst: Gina Pesulima

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij
het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.