vintage-kleding-verkoop

BLOG: De weg naar een unieke winkelidentiteit

Uniek. Heus, je wilt het zijn. Maar hoe onderscheidt een winkel zich? Denk: nieuwe concepten, nieuwe formules (?). Eenvoudig gezegd, maar moeilijk gedaan. Als ik naar mezelf kijk, zie ik winkelen net als een speurtocht. Als ik door een winkelstraat/-centrum of winkel loop, wil ik (nieuwe) dingen ontdekken, net zoals vroeger – toen ik als klein nieuwsgierig aagje rondrende in het sprookjesbos van de Efteling.

Een unieke winkelidentiteit hangt samen met onderscheidend vermogen. Dure woorden. Aangezien de focus eerst ligt op het realiseren van een winkelkarakter dat anders is dan dat van andere winkels moet iedere retailer voorafgaand nadenken hoe hij hét onderscheid gaat maken…Deze dagen wordt er teveel (af)gekeken naar/bij de concurrent. Terwijl winkeliers van hun ‘eigen’ kracht moeten uitgaan.

IJ-hallen experience IJhallen-vlooienmarkt  
Tijdens een ontdekkingstocht door een winkel is verrassing een belangrijke emotie. Een aankoop stijgt in belevingswaarde wanneer hij toevallig is ontdekt. En deze theorie heb ik aan den lijve ondervonden. Het was zondag en na een mislukte stapavond met mijn vriendinnen (no comment!) wilde ik er samen met mijn vriend op uit. Er waren alleen wel een aantal kanttekeningen. We waren nogal blut – hey, we wonen net een klein maandje in de mooiste stad van Nederland, give us a break – dus een low budget-activiteit was vereist. En omdat ik het – vraag me niet hoe – voor elkaar had gekregen om ruim ná 12.00 uur uit bed te stappen, waren er nog maar een aantal uurtjes van onze ‘sundayfunday’ over. Alsof het zo moest zijn, belde mijn zus met de mededeling dat ze met haar halve kledingkast bij de IJ-hallen (de grootste vlooienmarkt die Europa rijk is, red.) stond. Of we even langskwamen? Leuk, dus we gingen. Na een wandelingetje van 20 minuten en een overgang met de pond naar Noord, kwamen we aan op de NDSM-werf. Op mijn Valtifest-bezoek na, waar ik overigens niet helemaal helder was (sorry!), was ik hier nog niet geweest. Het was druk, de omgeving oogde nogal rauw en deed mij denken aan Berlijn. Goh, hier wilde ik zijn! Ik trok een sprint naar het outdoor-gedeelte van de IJ-hallen en ik zag honderden kraampjes met kleding, schoenen, tassen, antieke woonaccessoires, fietsen en veel meer. Heaven! De IJ-hallen, waar je overigens € 4,50 entree moet betalen, is in mijn beleving al de aankoop die ik ‘bij toeval’ had ontdekt en waar ik tegen de ene na de andere verrassing aanliep. Met een budget van een lullige € 10 kocht ik een mooie vintage teksttegel, vintage vaas én vintage zwarte handtas (!).

tegeltjes-wijsheidGoed verhaal
Ook tijdens een vrije zondag (off duty) kon ik het niet laten om zoals een journalist betaamt, het verhaal achter de IJ-hallen boven water te krijgen. Hoe? Makkie, door een dame van een willekeurig kraampje een aantal gerichte vragen te stellen. Resultaat: mevrouw A. komt al vijf jaar lang minimaal eens per jaar bij de IJ-hallen de bloemetjes buiten zetten (ik quote). “Iedere keer is het weer een feestje om hier te zijn. Er hangt een fijne ‘ons-kent-ons-sfeer’, ik leer nieuwe mensen kennen en ga tot nu toe altijd met een goede buit naar huis”. I see. Nét voor sluitingstijd dumpte ik vriendlief bij het eerste beste tentje met muziekplaten en maakte ik een rondje over de markt, met de volgende eyeopeners als uitkomst: de IJ-hallen: een grootse vlooienmarkt met écht voor ieder wat wils en die die al jaren hetzelfde is – maar elke keer weer andere (vintage) schatten herbergt. Oké, men weet van tevoren wat men te wachten staat, maar wordt tegelijkertijd verrast door alle onverwachte vondsten. Zo gaan de bezoekers met een doel naar de markt, maar gaan ze geen spontane aankopen uit de weg. Maakt dat de IJ-hallen uniek? Ik zeg volmondig JA. Eens, het is geen winkel, maar wel een concept met de verrassingsfactor.

Verrassingsfactor ABCvintage-kleding-kopen
Een positieve winkelervaring – waar je maar niet over uitgepraat raakt – begint naar mijn mening met een sterk en doordacht winkelconcept: winkels die weten te verrassen, winkels met een WOW-factor. Zulke winkels vervelen nooit, omdat ze iedere keer anders zijn. En dus ook de ervaring… Om meteen de link met de IJ-hallen te leggen: mijn ervaring was zachtjes uitgedrukt positief. De aardige damesen heren achter de kraampjes hebben een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Een bezoekje aan de IJ-hallen leverde mij niet alleen een aantal topvondsten op, maar ik werd ook blij verrast door de
verhalen. Het verhaal achter bijzondere vintage sieraden, het verhaal achter klassieke muziekplaten, het verhaal achter antiek meubilair. En zo veranderde het geplande bliksembezoek aan mijn zus – die toevallig bij de IJ-hallen haar kleding en schoeisel verkocht – in een middag gevuld met vele spontane ontmoetingen, oprechte gezelligheid en niet onbelangrijk: koopjes waar geen enkele sale tegenop kan.

Conclusie: De IJ-hallen mag dan de uitstraling hebben van een zooitje ongeregeld (understatement!), de markt heeft mij met haar charme tot in m’n kleine teen verrast. En dat is wat ik als consument wil.

– Tekst: Gina Pesulima
– Foto’s: IJ-hallen

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij
het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.