Verantwoord-eten-retail

BLOG: de bewuste consument

Steeds meer consumenten kopen bewust, de één vindt sociale omstandigheden voor makers belangrijk, de ander koopt puur en alleen biologische producten – terwijl de volgende valt voor de charmes van de nieuwste en- zuinigste materialen. Oeps, ik herken mezelf hier niet in. En dat zette mij aan het denken.

Juist ja, preparation is everything – ik als perfectionist in hart bewust-eten-shoppenen nieren weet dat als geen ander. Om je als bewuste consument te gedragen, dien je allereerst als bewuste consument te denken. Aha… En hoe denkt een bewuste consument nowadays? Het Boek Voor De Bewuste Consument, van de schrijfster Annemie Peeters, vertelt ons het volgende: de bewuste consument van ‘nu’ heeft de luxe om te kiezen en neemt dan ook weloverwogen een besluit… Voor een bezoek aan de supermarkt, kledingwinkel of het reisbureau wordt meer tijd uitgetrokken; met een bewust pakje yoghurt, een bewust kledingstuk of een bewuste vakantie naar Azië als resultaat. Daar blijft het tegenwoordig niet bij, want het wordt ons consumenten steeds makkelijk gemaakt. Denk: het vinkje ‘Ik kies Bewust’. Een kind kan de was doen.

verantwoorde-leefstijl-modePraatjes vullen geen gaatjes
Een kind ben ik met mijn 24 lentes jong (al lang) niet meer, maar gek genoeg heb zelfs ik moeite om de knop naar een bewust leven om te zetten. Want zeg nou zelf, waar moet ik beginnen? Ik tuur doelloos uit het raam, totdat er een groepje van zeg 10 vrouwen voorbij komen joggen. Niet lang daarna kom ik tot het volgende inzicht: bewust leven is óók gezond leven. Ik pak pen en papier en begin met een lijst aan ‘gezonde’ taken die ik gedaan wil en moet krijgen. Als in: yoga, fietsen naar kantoor en biologisch eten. En ja, in één week tijd – om de lat voor mezelf hoog te leggen. Na drie dagen heb ik al te kampen met een zwak moment. Een eetafspraak met een vriendin (lees: een vriendin die verre van oplet op wat ze eet). HELP! Ervan afzien is geen optie, dit zou dan al de derde keer zijn dat ik afzeg. Nagel bijtend zoek ik naar een oplossing. Maar dan, alsof het zo moest zijn, stuurt vriendin A. mij een sms’je met de vraag of ik een leuk eettentje weet dat goed is voor haar nieuwe credo: afvallen. Lucky me. En we eten heerlijk konijnenvoer bij het nieuwe, hippe SLA aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Meanwhile gaat het bij de yogalessen beter dan verwacht en fiets ik iedere dag zonder enig gezeur een tour d’Amsterdam.

– Tekst: Gina Pesulima
– Foto’s SLA: Teska Overbeeke

Gina Pesulima (24) is blogster, koopverslaafde incognito (!) en freelance content / project manager bij het Amsterdamse PR-bureau FUSE Communication. In haar wekelijkse column op de website van Visual Movement verkent ze op geheel eigen wijze de facts, figures en fabels rondom (mode) retail advies. Lees en leer.