cases

Styling voor nop voor Whoop Whoop

Elk project dat we mogen doen is leuk. Maar soms komt er een voorbij waar we dolgelukkig van worden. De Whoop Whoop store in Veenendaal is zo’n project. Niet in de laatste plaats vanwege het bijzondere idee achter deze conceptstore, waar we de complete inrichting en styling verzorgden.

De Whoop Whoop store geeft ondernemer Jason Sastro de mooie kans om zonder tussenkomst van banken zijn droom van een eigen winkel waar te maken. Met de gemeente Veenendaal is afgesproken dat hij hiervoor leegstaande winkelruimte mag gebruiken. Beeldenstorm Reclamebureau zocht partijen die konden faciliteren in het pand, een website, energievoorziening, inrichting en styling en nam zelf de marketing voor haar rekening. Alles tegen uitgestelde betaling, leveranciersafspraken of in de vorm van een wederdienst. Visual Movement heeft de inrichting van het pand en de styling verzorgd. Extra uitdaging: het meubilair en de presentatiemiddelen mochten niets kosten. We hebben alles gekregen of geleend. Visual Movement ondersteunt Jason nog wekelijks met de merchandising van zijn winkel, daarnaast ondersteunen we hem operationeel. Zelf kregen we er een mooie flex-werkplek in deze geweldige conceptstore voor terug.


De strakke uitverkooppresentatie bij Van den Bosch

Visual Movement heeft kwaliteitsschoenen- en –tassenwinkel Van den Bosch Lederwaren in Veenendaal presentatieadvies gegeven. Want hoe laat je een mooie winkel meedraaien tijdens de drukke sale-periode, zonder dat het schreeuwerig wordt? Dat was de vraag.

Van den Bosch Lederwaren is al vele jaren een begrip in Veenendaal. Je vindt er leerproducten in alle soorten, maten en vormen, maar schoenen en tassen voeren de boventoon. We voorzien Van den Bosch met enige regelmaat van advies op het gebied van winkelpresentatie. Dat doen we niet alleen tijdens de seizoenswisselingen, maar juist ook in de periodes van uitverkoop. Vooral voor een winkel in het hogere segment met exclusievere producten/merken, is een goede presentatie in de sale-periode essentieel. De kunst is om de winkel mooi strak te houden en dichtbij de eigen identiteit. Daarom kozen we er bijvoorbeeld voor om items overzichtelijk te groeperen. Bij Van den Bosch lieten we zien dat sale ook op een leuke manier gepresenteerd kan worden.


Room42: nu een winkel voor mama’s & baby’s

Room42 is een kledingwinkel in Haarlem met 125 vierkante meter aan zwangerschapsmode. Geen standaardcollectie, maar draagbare en toch fashionable mode. Want ook zwanger kun je mee doen aan de laatste modetrends is de gedachte. Een paradijs voor de zwangere vrouw, die tijdens haar zwangerschap mooi wil zijn dus.

Visual Movement werkt al een tijd samen met Room42. Niet zo lang geleden besloot Room42 de collectie flink uit te breiden met kinderkleding van aansprekende merken als Nopppies en Imps & Elfs. Nu heeft Room42 een assortiment voor hippe moeders én hun toekomstige kleine trendsetters. De kledingcollectie is aangevuld met leuke en handige accessoires, zoals lakentjes, verzorgingsproducten en kinderboeken. Om al die verschillende assortimenten naadloos op elkaar aan te sluiten schakelde Room42 de hulp van Visual Movement in. Het resultaat is een overzichtelijke, verrassende winkel met duidelijke branding.


Trade Studio: kleine ingreep, groots effect

Wie uitverkoop zegt, zegt ook al gauw: graaien, onoverzichtelijk en rommelig. Aan Visual Movement de taak om te laten zien dat het ook anders kan. Bij Trade Studio in Haarlem, een van onze vaste klanten, lieten we zien dat uitverkoop & uitstraling samen kunnen gaan.

De sfeervolle, lichte boetiek in Haarlem-centrum heeft een mooie, cleane uitstraling. Het assortiment van Trade Studio kenmerkt zich door stijl en kwaliteit en tijdloze designs met een herkenbare Scandinavische signatuur. Niet echt een collectie die goed samengaat met felgekleurde price offs dus. Visual Movement bezoekt Trade Studio regelmatig en pakte het tijdens de uitverkoop van de boetiek anders aan. Die cleane en Scandinavische uitstraling voerden we door in de presentatie. Typisch zo’n voorbeeld van: kleine ingrepen, groots effect.

    Name it scoort flinke omzetplus na advies

    Visual Movement heeft voor name it een totaalpakket samengesteld. We hebben voornamelijk naar optimalisatie van de organisatiestructuur en visual merchandising gekeken. De organisatorische kant wordt aangepakt in de vorm van retailtrainingen. Alle processen worden daarbij tegen het licht gehouden. Met succes, aldus de directeur DP Retail van name it.

    “Al vier jaar retailer en zes winkels verder, maar de laatste procenten voor succes ontbraken nog steeds. Nadat de inkoop en merchandising naar een hoger niveau waren getild, was het tijd om het verkoopapparaat een boost te geven. Waar ligt het fundament? Hoe verbeteren we het resultaat? En hoe komen we tot een hogere productiviteit? Visual Movement heeft in enkele heldere sessies de weg vrijgemaakt voor meer efficiëntie en effectiviteit. Tijdens een training op de winkelvloer is het verkoopteam verleid om uit de ‘çomfort zone’ te stappen en van retail weer een vak te maken. We zijn nu een aantal maanden op weg en de eerste resultaten zijn goed zichtbaar. Onze omzetindex van 139 in september belooft veel voor de toekomst.” - André van de Visse, directeur van DP Retail B.V., Partner van name it (een kindermerk van Bestseller)

      De heropening van Name it Enschede

      Voor Name it, onderdeel van het Deense modebedrijf Bestseller, kan Visual Movement haar expertise op verschillende vlakken combineren. Naast retail-trainingen in alle lagen van de organisatie en visual merchandising op de winkelvloer begeleidt Visual Movement het zusterbedrijf van onder meer Vero Moda, Only en Jack&Jones ook tijdens (her)openingen.

      Het filiaal van Name it in Enschede werd na vijf jaar te klein voor de retailer. Op 29 augustus opende Name it zodoende een gloednieuwe winkel, met een vvo dat twee keer zo groot is, in het winkelcentrum van de Klanderij in Enschede. Een goede zet, die van begin af aan renderend bleek; de kledingwinkel scoorde de hoogste omzet ooit tijdens een winkelopening in de geschiedenis van Name it. De heropening van de winkel was een uitgelezen kans om alle processen te optimaliseren en de collectie uit te breiden. Visual Movement bood ondersteuning bij al deze zaken. Dat houdt in dat we advies hebben gegeven op inkoopniveau voor deze nieuwe, grotere winkel. Daarnaast hebben we de goederenstromen in kaart gebracht en een logische planning voor binnenkomst van goederen gemaakt. De visual merchandsing en een verkooptraining voor het personeel hebben we volledig afgestemd op het nieuwe concept van Name it. In dit totaalpakket voor Name it hebben we kunnen laten zien waar we goed in zijn: met kennis en kunde creatieve en commerciële belangen op elkaar laten aansluiten.

       

      De introductie van een kledinglijn

      ‘Op Rozen Zitten’ in Veenendaal verkoopt van oudsher bloemen. En daarnaast heel veel brocante, meubels en cadeautjes. Door de jaren heen is Op Rozen Zitten met al zijn disciplines het pand ontgroeid. Onlangs werd het oude pand verruild voor een nieuwe, grotere en sfeervolle locatie. Het moment werd gelijk aangegrepen om het aanbod wat uit te breiden. Zo werd de bestaande Jean d’arc Living-lijn aangevuld met de kledinglijn van ditzelfde Deense merk.

      De kledinglijn is ook voor Jean d’arc nog een betrekkelijk nieuwe stap. De lijn wordt gekenmerkt door een nostalgische, authentieke, landelijke, Franse uitstraling. Veel van de producten zijn handgemaakt en worden geproduceerd in Denemarken zelf of in andere Europese landen. Voor Visual Movement was de verhuizing van Op Rozen Zitten een mooie, nieuwe uitdaging, een opdracht die een geheel andere aanpak vergde. Het gaat om een kleine collectie met weinig stuks. Maar wel een collectie met een prachtig verhaal, dat we in de presentatie tot uiting hebben laten komen. Een mooi voorbeeld dat laat zien dat Visual Movement ook in openingen en verhuizingen kan ondersteunen. ~ “Wij hebben onze bloemenwinkel in 30 jaar flink uitgebreid met ander assortiment. De styling van kleding vergt duidelijk een andere aanpak en daarom hebben we de expertise van Visual Movement ingeroepen. Zij hebben de kleding op de juiste manier ingehangen en geëtaleerd. We zijn zeer tevreden met het resultaat: de kledingcollectie ziet er fantastisch uit en verkoopt zichzelf”, aldus Martin en Gerda van Zanten van Op Rozen Zitten. ~

      Samenwerking uitbouwen met Trade Studio

      Kledingboetiek Trade Studio in Haarlem kreeg een mini-metamorfose van Visual Movement. In een workshop van een uur werd de winkel geanalyseerd en reikten we tips aan.

      Trade Studio is een sfeervolle, lichte boetiek in het hartje van Haarlem-centrum. Trade Studio staat voor stijl, eenvoud en kwaliteit. De collectie is samengesteld uit verschillende labels. De basis wordt gevormd door klassiekers en tijdloze creaties, voorzien van herkenbare Scandinavische stijlkenmerken. Karen Staal is sinds 2011 de trotse eigenaresse van deze boetiek. Trade Studio was al bekend met ons werk. Zij wisten dus al wat ze ongeveer konden verwachten van ‘Visual Movement een uurtje over de vloer’. In die korte tijd hebben we Karen kunnen voorzien van een aantal praktische, direct toe te passen tips op het vlak van visual merchandising. We hebben Trade Studio na de workshop bovendien mogen verwelkomen als klant. Ook daar staat Visual Movement voor: investeren in lange termijnrelaties met onze klanten.

      Het totaalpakket voor name it

      Name it is een onderdeel van het Deense modebedrijf Bestseller, waartoe ook merken als Jack en Jones, Vero Moda, Only en Villa behoren. Voor Name it worden alle krachten van Visual Movement gebundeld om de klant een totaalpakket aan te bieden. Retail-training en visual merchandising staan centraal.

      Visual Movement zal Name it minimaal een jaar ondersteunen en begeleiden. De eerste resultaten van onze inspanningen zijn al duidelijk zichtbaar: "In september 2013 behaalden we een verkoopindex van maar liefst 139", aldus André van de Visse, directeur van DP Retail, Partner van name it (een kinderkledingmerk van Bestseller). Name it laat zich inspireren door kinderen. Al sinds 1986 voorziet Name it families over de hele wereld van kleurrijke, aantrekkelijk geprijsde kwaliteitskleding voor kinderen. De collectie is geïnspireerd door kinderen als het gaat om de thema’s duurzaamheid, vriendschap, creativiteit, gezondheid & sport en dierenwelzijn. Visual Movement heeft voor Name-it een totaalpakket samengesteld. We kijken voornamelijk naar optimalisatie van de organisatiestructuur en visual merchandising. De organisatorische kant wordt aangepakt in de vorm van retailtrainingen. Effectiviteit is hier hét keyword! Zowel de shopmanagers en regiomanager als de ondernemer worden getraind. Alle processen worden daarbij tegen het licht gehouden. Het visual merchandising-traject bestaat uit 6 inkoopdagen en het regelmatig bezoeken van zes winkels onze opdrachtgever. Een belangrijke mix van cijfers en visuele uitstraling vormen de basis voor de winkeltrainingen. Visual merchandising begint bij de juiste inkoop en bijsturing gedurende het seizoen. Daarnaast kijken we naar de commerciële waarde van visual merchandising in de organisatie: Hangt het juiste artikel op de juiste plek? Klopt het setsgewijs? Klopt de voorraad? Wordt de collectie ‘schoongehouden’?

        Klanten verrassen bij Just B. Invited

        Artikelen komen het hele jaar door binnen, maar tijdens de piekmomenten van het jaar (de start van een nieuw seizoen) komt alles bij elkaar. Het is belangrijk om de klant bij binnenkomst te verrassen met een geheel nieuwe uitstraling. Dit is een van de speerpunten binnen onze werkzaamheden voor Just B. Invited in Haarlem.

        Klanten worden verrast door de combinatie van de juiste artikelen op de juiste plek, spannende setpresentaties en een inspirerend aanbod. Kleurcombinaties (die best out of the box mogen zijn) en mannequins zijn hierbij belangrijke factoren. Met een originele cocktail van modemerken en een groot aanbod accessoires is Just B. Invited nu een bijzondere fashion lifestyle multi brandstore. Bij de opening van Just B. Invited in Haarlem heeft Visual Movement de styling verzorgd. Ook dat doet Visual Movement; winkelondersteuning vanaf de start. Elk seizoen zullen we in de toekomst een nieuwe ‘look’ voor de winkel verzorgen door visual merchandising toe te passen. We maken gebruik van onderscheidende presentatietechnieken, met oog voor trends en sterke kleurcombinaties. Voor Just B. Invited hebben we de winkel in Haarlem in één dag tijd volledig onder handen genomen.

          Visual Merchandising bij Noppies

          Vrijdag 14 juni ging Visual Movement gedurende een één uur durende workshop aan de slag met visual merchandising bij NOPPIES in Veenendaal. Dat lijkt kort, maar in een uur kunnen wij de ondernemers al de nodige handvatten aanreiken.

          De tips en trucs werden gelijk opgepakt door Martina van Amersfoort, ondernemer van NOPPIES, een winkel gespecialiseerd in positiekleding, en haar enthousiaste team. In zeer korte tijd hebben we samen met het team een ware metamorfose weten te bewerkstelligen. Een geslaagde workshop, waarmee maar weer eens is aangetoond dat kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken. ~ “De workshop was erg leerzaam en nuttig”, aldus M. van Amersfoort, NOPPIES ~